måndag 12 februari 2018

Min vän: Romernas Skyddshelgon Sara La Kali, Sara e Kali, Svarta Sara, Saint Sarah - i Saintes Maries-de la Mar

By Czon
Återvänder ofta till Saintes Maries de la Mar (Frankrike), speciellt 24 Maj när de resande Romerna gör sin pilgrimsresa hit och firar och dyrkar sin beskyddare,
sitt skyddshelgon, sin gudinna; den Svarta Sarah.

Hon går under många namn ;
Saint Sarah, Sara e Kali, Sara La Kali (Romani), Black Sarah, Svarta Sara.

Det sägs att hon härstämmar från Egyptien och med allmosan hjälp kunde ta Jesus döda kropp i land här efter korsfästningen i Jerusalem då Maria Magdalena, Maria Salome och Maria Klopes seglade hit med kroppen.
Romerna adopterade henne till sin egna beskyddare,
de visste att hon tillhörde dem tack vare allmosorna hon samlade in.

Vissa andra myter hävdar att hon var betjänt till Mariorna och en annan myt är att hon klädde av sig sina tunga kläder och flöt på dessa fram till båten med Jesus kvarlevor och räddade alla.

Härom natten mötte jag henne, essensen av henne, utanför kyrkan där hennes reliker förvaras.
Fick lov att avbilda henne samt fick höra hela hennes historia och jag förstår,
*Varför jag och alla resande folk har henne som sin förebild.

Brukar själv ta ett varv inne i kyrkan och skänka något till henne innan hon bärs ut i havet av tusentals resandefolk som alla älskar henne.
Det är svårt att beskriva känslan när man är här,
har själv idag en amulett med Sara invid mig vart jag än mig i världen vänder.

Förstår att Romerna, Van Gogh, Picasso och även Hemingway gillar/gillade platsen lika mycket som mig.

Modell : Ramona S
Plats : Saintes Maries de la Mer / Utanför kyrkan



Inga kommentarer: