lördag 20 januari 2018

Skepnaderna från övergivna och hemsökta Colonia Devoto

Photo by Czon in Ex Colonia Devoto 2018
Blev att jag stannade längre än tänkt häxornas stad i Triora, hade mycket att ta igen med mina vänner.
Har nu med en av våra inbytta bilar via blocket tagit mig genom livsfarliga Passo del Bocco.
För att här besöka en av Italiens mest hemsökta och paranormala platser.
Det väldigt omtalade och helt övergivna Colonia Devoto med de 365 fönstren,
ett fönster för varje dag av året.

Udda att komma hit till denna fasanfulla plats som från början var ett rehabhem för hemlösa barn
men som senare blev tbc sjukhus där mängder av människor dog under hemska omständigheter.
Allt var i ett stort förfall och många av fönstren var krossade.
Förnimmelsen av det förgångna med det trasiga smutsiga,
det vackra i det fula och det fula i det vackra som kändes in i benmärgen,
rysningar och sen när jag såg att hon fanns här än.
Mina andetag i kylan, hon verkade leta efter någonting,
som hon kanske förlorade när hon själv som barn var här
eller från någonting när hon sen på äldre dagar återkom och tbc´n tog henne.

Vi letade en stund tillsammans.
I ett av de övergivna rummen bland sängar och möbler som samlat damm sen 60talet.
Hon verkade hitta det och försvann, löstes upp, som om hon fick vingar.
Kanske vi ses en dag någon annanstans, någon annan gång, jag hoppas det.

by Czon, von Underground













Modell : Sinita Claren´s
Bilderna tagna mitt ute i ingenstans i Mezzenego alperna där Colonia Devoto står övergivet

2 kommentarer:

Anonym sa...

I have read several excellent stuff here. Definitely value bookmarking for revisiting.
I wonder how much effort you place to create one of these wonderful informative site.

Anonym sa...

I do not even know how I ended up here, but I thought this post was good.

I do not know who you are but definitely you're going to a
famous blogger if you are not already ;) Cheers!